poniedziałek, 17 maja 2010

Ulotki

Dziś temat z jednej strony prosty, z drugiej dość zdradliwy i wcale jak się okaże nie tak oczywisty.

Z ulotkami cały problem jest w tym iż ich odbiorcy dostają je w takich ilościach, że bardzo już się na nie uodpornili i ciężko z taką ulotką dotrzeć do jego świadomości. Co prawda to jedyny główny problem z ulotkami ale bardzo istotny i rodzący parę innych jeśli chcemy aby nasze ulotki były na prawdę skuteczne.

Po pierwsze musimy w związku z powyższym dokładnie przemyśleć do kogo i z jaka informacją mają nasze ulotki trafić. Następnie bardzo dokładnie przemyśleć ich treść oraz sposób kolportażu - czyli dostarczania ich odbiorcy. Ostatecznie warto już na tym etapie zadbać o sposób w jaki sprawdzimy czy informacja rzeczywiście dotarła do jej odbiorców.

Po kolei - treść. Musi być przemyślana. Co można podpowiedzieć? tylko tyle żeby nie przeładowywać tekstu na ulotce. W większości wypadków odbiorca nie przeczyta więcej niż jednego zdania! Jeśli to pierwsze zdanie go ie zainteresuje - ulotkę już możemy zaliczyć do zmarnowanych. Jeśli go zainteresuje mamy szansę że przeczyta jeszcze 2,3 kolejne ale nie więcej. Więc treść powinna być jak najbardziej "esencjonalna! Proszę także pamiętać iż często jeden dobry obraz mówi więcej niż tysiąc słów - a dobrze umieszczony obraz odbiorca napewno zauważy nawet mimowolnie. O treści ogólnie więcej powiedzieć się nie da, no może poza tym iż powinny na ulotce znaleźć się także czytelne dane teleadresowe.

Teraz druga sprawa czyli forma ulotki i grafika. Grafika powinna być dostosowana do odbiorcy (np. jeśli kierujemy produkt do młodzieży powinna być kolorowa, w dynamicznych barwach w młodzieżowym stylu), poza tym dużo zależy od potrzeb i dobrego grafika. Tu nie ma co oszczędzać na grafiku, gdyż zła grafika może łatwo spowodować iż wszystkie ulotki praktycznie "wyrzucimy do śmieci". Istotny jest też kolor. Wiadomo kolorowe są droższe, czarno-białe tańsze. Ale nie do każdego odbiorcy trafimy czarno-białą ulotką. Tu trzeba uważać i wybrać optymalne rozwiązanie graficzne. Ważny jest też format (wymiar). Możemy stworzyć ulotkę w jednym ze standardowych wymiarów - niższe koszty, łatwiejszy odbiór, ale możemy też stworzyć ulotkę o wymiarach niestandardowych - wyższe koszty, ale na pewno bardziej będzie "rzucać się w oczy". Niestety poza zasygnalizowanie wad i zalet rozwiązań nie da się podać w tym zakresie jednoznacznie dobrych rad. Po prostu ulotka musi być przemyślana i dobrana do potrzeb.

Jeśli mamy już ulotki musimy wybrać sposób w jaki dostarczymy je ich odbiorcom. Mamy do wyboru ekspozycję w wybranych miejscach (wystawienie ulotek) licząc na to że ludzie sami je wezmą. Ta metoda ma sens praktycznie tylko w przypadku materiałów informacyjnych (np. w przychodni o lekach). Możemy wysłać ludzi którzy będą wręczać ulotki ludziom osobiści. Jest to metoda najskuteczniejsza, jednak zarazem najdroższa. Optymalnym ogólnym rozwiązaniem wydaje się być kolportaż do skrzynek na listy / za wycieraczki samochodów itp. Tu ważnym jest aby mieć odpowiedzialnych ludzi roznoszących te materiały. Źle dostarczona ulotka może nie tyle nie być skuteczna co wręcz wywołać efekt odwrotny i zniechęcić klienta. Należy zwracać uwagę aby była ona dostarczona w taki sposób aby odbiorcy było łatwo ją pobrać. Klasycznym przykładem złego dostarczenie jest położenie ulotek na wycieraczce prze mieszkaniem co zmusza odbiorcę do schylana się a mało kto to lubi. Ostatecznie można ulotki insertować w gazetach i czasopismach ale jest to sposób drogi i raczej odradzał bym go firmom sektora MSP.

Ostatecznie dobrze jest zadbać o to byśmy wiedzieli jaki jest odzew ludzi na naszą akcję. W tym celu należy podać takie dane kontaktowe abyśmy mogli łatwo ocenić po źródle kontaktu iż klient przeczytał naszą ulotkę.
Najłatwiejszym, i najtańszym sposobem godnym polecenia tutaj jest podanie na ulotkach w danych kontaktowych specjalnie stworzonego na potrzeby akcji adresu e-mail i numeru telefonu. Nie bójmy się tego jeśli już mamy wykupiony serwer - stworzenie kolejnego adresu e-mail nic nas nie kosztuje poza 5 minutami pracy aby skonfigurować własny program pocztowy do obsługi kolejnej skrzynki. Telefon - może wydawać się drogim rozwiązaniem w pierwszej chwili, ale proszę uwierzyć instalacja telefonu VoIP jest naprawdę prosta a jego koszt utrzymania w zależności od dostawczy waha się w granicach 5 do 10 zł miesięcznie więc naprawdę warto wiedzieć ile osób odpowie na naszą akcję ulotkową.

Podsumowując ulotki pod względem ich zrobienia to nie tylko ich wydrukowanie, ale cała przemyślana akcja kolportażu ulotek. Tylko wtedy mamy szansę iż nasze pieniądze zostaną dobrze wydane. Nasza firma oferuje kompleksowe usługi obsługi akcji ulotkowych od stworzenia ulotek, poprzez kolportaż aż do wdrożenia systemu sprawdzenia ich skuteczności. Zapraszamy.

P.S. ze względu na jak na razie małe zainteresowanie niniejszym blogiem, postanowiliśmy tymczasowo ograniczyć częstotliwość publikacji wpisów. Jednak jeśli będzie zainteresowanie z Państwa strony na pewno ją zwiększymy. Także jeśli są Państwo zainteresowani jakimiś konkretnymi tematami proszę pisać o tym w komentarzach, a na pewno postaramy się je rozwinąć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz