czwartek, 13 maja 2010

Oznakowanie wewnętrzne

Dziś zajmiemy się oznakowaniem wewnętrznym firmy, często zwanym systemem informacji wizualnej. Ma ono na celu ułatwienie klientowi poruszania się po naszej firmie (w przypadku dużych firm i biur także ich pracownikom). Więc co należy zrobić aby dobrze oznakować własną firmę?

Po pierwsze musimy zaznaczyć iż do oznakowania wewnętrznego zalicza się nie tylko to co jest wewnątrz budynku firmy, ale także całe oznakowanie znajdujące się na dworze wewnątrz terenu firmowego. Dlatego poza omawianym wcześniej oznakowaniem zewnętrznym, które ma na calu skierowanie klienta do naszej firmy, musimy ułatwić mu poruszanie się po samej firmie. Więc na początek należy w widocznym miejscu umieścić nazwę i logotyp firmy (tak akurat to działanie jest z pogranicza oznakowania wewnętrznego i zewnętrznego dlatego powtarzam je tutaj) tak aby klient był pewien iż trafił pod właściwy adres. Pomijam tu działania reklamowe typu duża nazwa na dachu, w tym wypadku chodzi o takie umieszczenie tych danych aby były one widoczne i czytelne dla klienta stojącego, wchodzącego na teren naszej firmy. W tym miejscu, choć może być to oddzielnie umieszczona i znacznie mniejsza informacja, powinien się także znaleźć dokładny adres naszej firmy - niektórzy klienci docierając dysponują tylko tym więc dobrze aby mogli się upewnić że dobrze trafili. Także tutaj w przypadku gdy nie mamy recepcji lub portierni czynnej 24h na dobę dobrze jest umieścić numer telefonu do firmy, najlepiej taki pod którym klient może otrzymać jakiekolwiek informacje w czasie gdy teren firmy jest dla niego niedostępny. Dobrze do tego oddelegować jakiegoś pracownika, pracowników którzy za niewielki dodatek do pensji będą pełnić "dyżur telefoniczny" czyli mieć prze 24h na dobę włączoną firmową komórkę (może być ona przekazywana np. jednego dnia jeden pracownik drugiego drugi itp.)

Kolejną sprawą która powinna się znaleźć już w okolicy wejścia na teren, a także wejść do budynków o ile jest ich klika na terenie to swego rodzaju drogowskaz, który będzie klientowi mówił gdzie ma iść aby dotrzeć do interesujących go ludzi. W przypadku dużego teremu, może być to jego mapka z oznaczonymi budynkami, ich funkcjami i głównymi działami, a przy rozległym terenie nawet dodatkowo typowe drogowskazy po drodze. Przy wejściach do budynków należy umieścić tablicę z wykazem biur i innych funkcji w budynku z poddziałem na pokoje i piętra, przy bardziej skomplikowanych architektonicznie budynkach także z kierunkiem w którym należy iść aby dotrzeć. Wszystkie te informacje powinny znajdować się na wysokości wzroku idącej osoby dorosłej. Oddzielnym tematem jest oznakowanie ekspozycji sklepowej. Ze względu na jego obszerność zajmiemy się nim innym razem.

Ostatnią sprawą jest oznakowanie pokoi / biur / pomieszczeń. Na drzwiach lub bezpośrednio przy nich powinny znaleźć się nieduże, ale czytelne tabliczki z nawą biura lub działu firmy oraz wykazem osób w nich pracujących a także numerem pokoju. Tutaj ważne są dwa aspekty: po pierwsze czytelność informacji a więc odpowiedni projekt graficzny i wysokość oraz miejsce montażu. Tabliczki powinny być montowane na wysokości pomiędzy 160 a 180 cm od podłogi, bezpośrednio na drzwiach lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie koniecznie po stronie klamki. Drugim aspektem jest łatwość wymiany informacji o pracownikach. Wiadomo że nawet jak sam zespół w firmie nie zmienia się często to i tak czasem ludzie przenoszą się między pokojami. Należy wybrać taki system tabliczek, aby koszt aktualizacji nazwisk był adekwatnych do częstotliwości naszych potrzeb i akceptowalny finansowo. Nie ma nic gorszego niż tabliczki z nieaktualnymi danymi.

Całość oznakowania wewnętrznego powinna być tak zaprojektowana aby graficznie i estetycznie stanowiła jednolitą całość, co stanowczo ułatwi klientom odnalezienie informacji kierunkowej naszym klientom. Nasza firma oferuje usługi kompleksowego oznakowania wewnętrznego, wykonywane w sposób rozsądny i dostosowany do potrzeb Waszych firm.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz