czwartek, 6 maja 2010

Kolory

Kolory to ważna sprawa w reklamie, w szczególności jeśli chodzi o zachowanie wizerunku firmy. Jednak idealne zachowanie kolorów na różnych mediach jest fizycznie niemożliwe, więc postaramy się zwrócić Waszą uwagę na to co najważniejsze aby rezultaty były maksymalnie zbliżone do oczekiwań.

Po pierwsze musimy przyjąć do wiadomości (a z tym bywa różnie) fakt że ten sam kolor (a raczej kolor utworzony na bazie tej samej jego definicji) inaczej wygląda (w sensie iż jest odbierany jako różny kolor) na różnych monitorach ekranowych, telewizorach, drukarkach (w tym drukarniach). Do tego dochodzą jeszcze materiały z których wykonuje się reklamy dostępne tylko w ograniczonej liczbie kolorów z których trzeba coś dobrać. Dlatego nie dziwmy się jeśli n.p. jednoznacznie zdefiniowany kolor czerwony będzie inną czerwienią na jednym monitorze, inną na drugim a jeszcze inną w wydruku.

Co z tego wynika? Wieczny kłopot z kolorem. Oczywiście są techniki które umożliwiają jak najwierniejsze zachowanie koloru (nigdy nie idealne), jednak prawda jest taka iż im technika wierniej zachowuje kolory tym jest droższa. Do tego dochodzą media w których po prostu nie ma możliwości idealnego zachowania koloru.

Więc co robić? Podstawową sprawą wpływającą przede wszystkim na nasze dalsze koszty związane z reklamą jest określenie kolorów firmowych z pewną tolerancją - tak aby nasz firmowy komplet kolorów wizualnie był zawsze kojarzony tak samo choć nie koniecznie musiał w tym celu być idealnie odwzorowany. W tym wypadku nie mamy co liczyć na siebie. To trzeba zlecić ludziom nie tylko będącym profesjonalistami, ale przede wszystkim mającym wieloletnią praktykę.

Po drugie w kolorach jest pewna różnica którą możemy wykorzystać na naszą korzyść: Mianowicie są kolory które ze swojej natury odwzorowują się wierniej na różnym mediach (n.p. biały, czerwony, czarny, niebieski, żółty - w większości kolory podstawowe choć nie tylko), ale są i takie które bardzo trudno uzyskać (n.p. brązowy, który może wyjść od różnych odcieni żółtego po dziwne szarości czy fiolety, fioletowy, pomarańczowe które zazwyczaj wychodzą za zółte lub zbyt czerwone). Ogólna zasada jest taka iż im kolor jest bardziej złożony tym trudniej go idealnie odwzorować. My zawsze możemy wybrać te łatwiejsze - a z całą pewnością będzie taniej.

Z praktyki wiemy iż najtrudniej te różnice klientom zaakceptować tam, gdzie technika daje najmniejsze możliwości - czyli przy produkcji wszelkich materiałów przeznaczonych do wyświetlania na telewizorach czy monitorach ekranowych. Tu musimy zgodzić się na pewną tolerancję Nawet gdy wykonawca, ma odpowiednio dobrej jakości sprzęt - to na pewno Wy w firmie nie macie takie sprzętu (bo nie jest wam potrzebny!) a już z całą pewnością nie będą go mieć Ci którzy dany przekaz będą oglądać. Tu jedyną możliwością jest taki dobór kolorów, aby pomimo dość dużej tolerancji wszędzie wyglądał po prostu dobrze choć nie identycznie.

Zdecydowanie lepiej ma się sprawa z drukiem. Tu istnieje wiele możliwości. Jeśli sami drukujecie - jedynym rozwiązaniem (skutecznym i tanim) jest wydrukowanie kliku razy tego samego z różnym ustawieniem koloru - tak aż w końcu trafimy w właściwie kolory, a następnie zapamiętujemy sobie ten kolor i dalej go używamy nie musząc już przeprowadzać prób. Natomiast zlecając pracę do druku profesjonalistom to oni się martwią o zachowanie kolorów. Wy z waszej strony powinniście tylko określić na których kolorach zależy Wam najbardziej a dla których zostawiacie większą tolerancję. (im większa tolerancja tym tańszy druk - tu trzeba wyważyć pomiędzy zachowaniem wizerunku firmy a kosztami). Natomiast często spotykaną pułapką jest fakt iż klienci oceniając projekt pracy przed drukiem, dzisiaj często ze względu na koszty przedstawiany w formie elektronicznej zbyt dużą wagę przywiązują do tego jak kolory w tym projekcie wyglądają na ich monitorze, a w ogóle nie przywiązują wagi do tego jak one wyjdą na ostatecznym wydruku. Jest to jawna pułapka którą drodzy klienci sami na siebie zastawiacie! w rzeczywistości powinno być na odwrót - waga powinna być przywiązywana do tego co wyjdzie w druku a nie na monitorze. Jeśli traficie na profesjonalistę powinien on wam po ostatecznym zatwierdzeniu projektu w wersji elektronicznej przedstawić próbę kolorystyczna do akceptacji wydrukowaną na papierze. Dopiero wtedy powinno się rozmawiać o rzeczywistym oddaniu kolorów i zmianach w nich. (W szczególnych przypadkach wykonawca może zamiast przedstawiania próby kolorystycznej wyjaśnić wam rzetelnie dlaczego tego nie zrobi - powinien to wyjaśnienie uczynić na samym początku prac. Próba kolorystyczna po prostu nie jest tania i są pewne rodzaje prac dla których nie opłaca się jej wykonywać - ma to miejsca szczególnie gdy koszt wydrukowania całej pracy jest niższy lub zbliżony do wykonania próby kolorystycznej). Wykonawca zazwyczaj kalkuluje wykonanie dwóch prób kolorystycznych pierwszej oraz drugiej po wprowadzeniu poprawek. Jeśli będziecie wprowadzać wielokrotnie poprawki w kolorystyce na tym etapie pracy - nie zdziwcie się jak wykonawca zażąda renegocjacji ceny zlecenia. Także na etapie przygotowani projektu jeszcze gdy jest on w wersji tylko elektronicznej - a macie duże wątpliwości co do kolorystyki - możecie zażądać wykonania próby kolorystycznej na tym etapie - jednak zawsze jest to płatne dodatkowo i musicie brać to pod uwagę. Niestety wykonawcy nie są w stanie pracować za darmo a tym bardziej dokładać do interesu robiąc darmowo ponadplanowe, drogie próby kolorystyczne.

Jeszcze jednym aspektem związanym z kolorami jest stosowanie materiałów które są dostępne tylko w ograniczonej palecie kolorystycznej. ale tu sprawa jest prosta: albo wybierzemy materiał w kolorze który nam odpowiada, albo po prostu musimy szukać innego materiału.

Firma LucaS web studio zawsze stara sie w rozsądny sposób dbać o wierne odwzorowania kolorów. Rozsądek rozumiemy tu jako możliwie wierne zachowanie kolorów przy adekwatnych do danej pracy kosztach tego zachowania. Oczywiście na życzenie klienta zawsze możemy postąpić inaczej, jednak możecie Państwo liczyć zawsze z naszej strony na uczciwy i rzetelny głos doradczy w tej sprawie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz