czwartek, 29 kwietnia 2010

Jak oznakować dojazd do firmy?

Każdy na pewno chce aby jego klienci bez problemu trafili do jego firmy i aby po niej niepotrzebnie nie błądzili. Służy temu oznakowanie firmy zarówno te wewnętrzne jak i zewnętrzne. Dziś zajmiemy się tym zewnętrznym nawet trochę poszerzając jego zakres. Zatem jak zadbać aby klient bez problemu trafił do nas?

Działania w tym kierunku muszą się zacząć dużo wcześniej nim klient zobaczy tabliczkę kierującą go do naszej firmy. Praktycznie bardzo ważne jest aby na materiałach które dostaje (wizytówki, papier firmowy, foldery itp.) zawsze znajdował się czytelny i jednoznaczny adres naszej firmy. Spotkaliśmy się w naszej pracy z wieloma ludźmi którzy twierdzili że lepiej podać n.p. iż za czerwonym budynkiem należy skręcić w lewo. Owszem są to cenne informacje uzupełniające i daleki jestem by odradzać ich podawania. Jednak pamiętajcie to że ktoś z Was nie radzi sobie z czytaniem mapy nie oznacza iż wasi klienci mają z tym problem, a dla osoby która orientuje się w terenie i potrafi posługiwać się mapą - dokładny adres jest najcenniejszy. Po drugie w dzisiejszych czasach warto sprawdzić czy nasz adres znajduje się na popularnych mapach do urządzeń nawigacyjnych. Jeśli na którejś z popularnych map go nie ma - warto podać dodatkowo współrzędne geograficzne położenia naszej firmy - każda szanująca się nawigacja GPS ma możliwość wprowadzenia takiego punktu. Ostatecznie też w materiałach drukowanych warto zamieścić mapkę z szkicem dojazdu - ale nie całej miejscowości czy województwa tylko ostatniego fragmentu i zaznaczyć na niej charakterystyczne punkty orientacyjne. Ponadto przydatne bywają zdjęcia tych punktów - a co najmniej powinno się znaleźć zdjęcie przedstawiające naszą firmę i to nie jakoś artystycznie tylko tak jak ma szansę zobaczyć ją jadący do nas klient. Natomiast na stronach internetowych powinno się zamieścić mapę - ale interaktywną! n.p. z systemu google lub zumi, a jest jeszcze wiele innych do wyboru (my zalecamy google ze względu na jej powszechność a co za tym idzie domniemanie iż najwięcej ludzi będzie potrafiło się nią posłużyć).

Dobrze klient dostał już informację i jedzie / idzie do nas. Zawsze jest mu najtrudniej trafić już pod docelowy adres, pokonać przysłowiową ostatnią milę. Powinniśmy mu to ułatwić stawiając odpowiednie tablice (lub w inny sposób prezentowane informacje) o tym gdzie ma się kierować. Powinny one zawierać TYLKO logo firmy, nazwę i wyraźnie oznaczony kierunek, tak aby osoba idąca/ jadąca do Was nie miała problemów z interpretacją tej informacji. Warto pochodzić pojeździć w okół firmy i zastanowić się gdzie osoba która nigdy nie była w danej okolicy będzie miała problem i właśnie tam umieszczać oznakowanie. Jeśli sami mamy z tym problem - zdajmy się na fachowców lub poprośmy kogoś obcego, kto pierwszy raz do nas trafił aby powiedział nam gdzie miał problemy.

No tak ale jedni idą a drudzy jadą. Niestety w jednym i drugim wypadku potrzeba innego oznakowania. Dla jadących powinno się ono znajdować w polu widzenia znaków drogowych i powinno być postrzegane mniej więcej w tej samej wielkości co one. Tak kierowcom jest najłatwiej. Oznakowanie powinno być tak rozstawione aby kierowca w ostatnim kilometrze dojazdu przy normalnym tempie dla danej ulicy przynajmniej raz na 30 sek widział informację - i przynajmniej każdy zakręt był oznakowany. To oczywiście sytuacja idealna - w praktyce trzeba znaleźć złoty środek pomiędzy ideałem a tym co można zrealizować nie tylko ze względu na możliwości techniczne ale i finansowe. Pamiętajmy tylko iż lepiej troszkę później zacząć naprowadzać klienta niż zostawić "dziurę" w oznakowaniu.

Dla osoby idącej pieszo zasady są identycznie - tylko informacje powinny znajdować się nie w polu widzenia znaków drogowych a na poziomie wzroku pieszego no i pamiętajmy tępo pieszego nie znacznie wolniejsze. Dlatego też osobę pieszą możemy zacząć naprowadzać później - jakieś pół kilometra przed firmą.

Ostatecznie pamiętajmy aby naszą firmę także czytelnie oznaczyć!

Nasz firma może oczywiście dla Państwa wytyczyć, zaprojektować i zrealizować takie oznakowanie kierunkowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz