czwartek, 15 kwietnia 2010

Drukowanie

Druk - jest jednym z najczęściej używanych nośników informacji reklamowej. Firmy często drukują różnego rodzaju ulotki foldery ale także zwykłe materiały eksploatacyjne jak wizytówki czy papier firmowy. Na wszystkich tego typu drukach winne znajdować się znaki szczególne pozwalające w łatwy sposób skojarzyć je z daną firmą.
Miałem nie pisać zawiłym i technicznym językiem, jednak firmy w których pracownicy nie mają częstego kontaktu z drukarniami często mają problemy w określeniu swoich potrzeb. Bardzo często zdarza się iż chcąc zabłysnąć znajomością podstawowych informacji drukarskich piszą w zapytaniach i zamówieniach po prostu głupoty. Po pierwsze drodzy moi czytelnicy - jak nie jesteście pewni fachowych określeń, lepiej sprecyzujcie swoje potrzeby naturalnym językiem, a dla drukarni będzie to jasny znak iż trzeba się nad tym pochylić i zrozumieć a nie machinalnie wprowadzić dane.
Jednak jeśli chcecie łatwo i precyzyjnie określać swoje zamówienia, poniżej postaram się Wam przybliżyć podstawowe pojęcia stosowane przy zamawianiu druku a ich umiejętne stosowanie na pewno ułatwi Wam współpracę z drukarniami.

Nakład - jest to ilość zamawianych wydruków. Jednak pamiętajcie iż poza drukiem nakładów ściśle kontrolowanych (opcja stosunkowo droga i rzadko tak naprawdę potrzebna) rzeczywista ilość otrzymanego materiału może się nieznacznie różnić od zamówionego nakładu. Wynika to z faktu iż w procesie druku niektóre egzemplarze ulegają zniszczeniu. Każda szanująca się drukarnia drukuje więc odpowiednią ilość sztuk więcej tak aby raczej otrzymać więcej niż mniej egzemplarzy ale w krytycznym wypadku może być ich mniej. Tolerancja ta zazwyczaj waha się w granicach +/- 5% i z o tyle mniejszą ilością otrzymanego materiału powinniście się liczyć

Papier - czasami także inne podłoże jak n.p. folia - tu należy dokładnie określić na czym ma być praca wydrukowana (n.p. papier offsetowy,  kreta - czyli papier kredowy, papier tłoczony tu waże aby określić jednoznacznie jaki - jest wiele jego wzorów i rodzajów)

Format - często sprawia problem. Musicie pamiętać iż drukarze rozróżniają co najmniej dwa rodzaje formatu danej pracy (dla Was wystarczą dwa). Format, czyli inaczej rozmiar pracy do wydrukowania może być zarówno formatem gotowej pracy jak i formatem użytku. Domyślnie, o ile tego nie określicie i napiszecie tylko "format" drukarnia przyjmuje iż chodzi o format użytku - n nie jest to rozmiar rzeczy którą otrzymacie tylko rozmiar tej rzeczy powiększony o różne drukarskie znaczniki, które muszą się na prazy znaleźć aby można było ją dobrze wydrukować a także o "spady" (o nich za chwilkę). Natomiast format gotowej pracy to rozmiar wydruku który dostajecie już Wy, ale także należy uważać bo liczy się wymiar płasko rozłożonej pracy czyli jeśli chcecie n.p. ulotkę która będzie miała 4 strony (2 kartki) A4 powstałe w wyniku złożenia większego formatu na pół to właściwym formatem gotowej pracy będzie tu A3 (nie A4). Często także tutaj w wypadku prostego składa określa się je poprzez znak łamania (np. dla powyższego przykładu A3/2). Najczęstszym tutaj błędem jest podawanie przez Was formatu gotowej pracy jako formatu (użytku).

Kolor - czyli określenie ilości kolorów potrzebnych do wydrukowania danej pracy. Określa się go jako ilość kolorów do wydrukowania na pierwsze stronie / ilość kolorów na drugiej stronie, czyli na odwrosie (np. 4/1 oznacza pracę pełnokolorową z pierwszej strony i jednokolorową z drugiej w domyśle czarno białą, ale po sprecyzowaniu może być to dowolny inny kolor, lecz jeden). Zero oznacza iż dana strona w ogóle nie jest drukowana. Najczęściej stosuje się: 0 - nie drukowae, 1 - czarnobiałe, 4 - praca pełnokolorowa.

Składanie - często sami określacie czy paca ma być bigowana czy falcowana. Nie róbcie tego! - powiedzcie drukarzowi w których miejscach i w którą stronę praca ma być złożona a drukarz lepiej od Was dobierze metodę. Nie każdy papier nadaje się do falcowania i nie na każdym da się zrobić bigowanie.

Teraz parę słów o projekcie. Jeśli przygotowuje Wam go profesjonalista to nie macie problemu zrobi to sam odpowiednio. Zresztą jest to najlepsze wyjście które polecam. Jeśli jednak koniecznie chcecie go wykonać sami pamiętajcie o kliku podstawowych zasadach: Po pierwsze plik z "Worda" w większości wypadków nie nadaje się do druku, a przynajmniej możecie się mocno zdziwić gdy zobaczycie na wydruku zupełnie co innego niż na własnym ekranie. Jeśli już koniecznie musicie w takim programie przygotować pracę - pobierzcie sobie z internetu jakiś dowolny konwerter dokumentów do formatu PDF i tak przekształćcie ten dokument. Jak wyślecie do druku tak zrobiony plik PDF macie dużo większe szanse iż na wydruku będzie to co widzieliście w pliku PDF niż w przypadku wysłania pliku edytora teksu (doc, docx, odt itp).
Po drugie kolory! od razu wszystkich nastawiam - kolory uzyskiwane w druku różnią się znacznie od tego co widzicie na swoich monitorach! i nie miejcie pretensji do drukarzy to monitory są ułomne, co łatwo sprawdzić oglądając ten sam plik na kilku różnych monitorach. Tu niestety nie ma łatwej metody - jeśli zależy wam na kolorystyce po prostu musicie powierzyć przygotowanie projektu profesjonaliście.
Po trzecie wymiary i elementy. Ze względu na to iż prawie każda praca po jej wydrukowaniu jest przycinana, a jak wszystko w przyrodzie urządzenia do cięcia też nie są idealne, wszystkie istotne elementy pracy (jak np. tekst, znak firmowy itp) należy umieścić w pewnej odległości od krawędzi projektu (w większości wypadków 3mm wystarczą). Poza tym należy pamiętać iż żadna maszyna drukarska nie dodrukuje aż do samego brzegu kartki. Ale ponieważ pace drukarskie są drukowane w większym formacie (format użytku) niż ostateczny efekt który dostajecie (format gotowej pracy) można taki efekt łatwo uzyskać. Do tego służy tak zwany "spad" czyli fragment pracy o który jest powiększony format gotowej pracy - zazwyczaj (2 do 5mm). Element który będzie dochodził do końca tak przygotowanej pracy - czyli do końca pracy + spadu - na pewno znajdzie się na gotowym wydruku aż do samego brzegu. Natomiast elementy w projekcie dochodzące tylko do granicy gotowej pracy mogą nie zostać wydrukowane do końca kartki którą otrzymujecie - i to jest normalne. O wielkości spadu i marginesu jaki musicie przygotować w projekcie na pewno dostaniecie informację w drukarni w której będziecie zlecać druk.

Dobrze dość już technicznych spraw. Teraz trochę o drukarniach.
Musicie wiedzieć że nie każda drukarnia nadaje się do drukowania każdej rzeczy. Drukarnie często oferują szeroki wachlarz usług - ale tak naprawę to n.p. drukarnia drukująca genialnie i w dobrej cenie wizytówki może nie być w stanie n.p. dobrze wydrukować folderu reklamowego, lub nawet na odwrót. Przy wyborze drukarni nie zawsze, choć często, cena mówi o jakości. Ogólna zasada jest taka iż należy dobierać drukarnie do potrzeb. N.p. do druku byle jakich kartek zatykanych za szyby samochodów można wybrać marną drukarnie za to tanią - nawet jak coś nie wyjcie to i tak tego nie będzie tam widać (przynajmniej dla zwykłego odbiorcy tych ulotek). Natomiast przy druku eleganckiego kolorowego folderu warto zainwestować w dobrą dostosowaną drukarnię, aby otrzymać elegancki produkt bez wad, które w tym wypadku będą widoczne na pewno.
Niestety nie ma tu łatwych wskazówek co do tego którą drukarnię wybierać. Wybór jest podyktowany tylko praktyczną wiedzą zamawiającego. Dlatego warto rozważyć stałą współpracę z jednym pośrednikiem takim jak nasza firma, który przygotuje projekt, dobierze odpowiednią drukarnie i załatwi wszelkie sprawy związane z drukiem. Często takie firmy (nasza na pewno) bazują na upustach w drukarniach które mają z racji stałej współpracy - tak że dla Was cena samego druku jest identyczna jak w drukarni (czasem dochodzą dodatkowe koszty - przygotowanie projektu, transport o ile drukarnia jest daleko itp które i tak musielibyście ponieść tylko nie były by one uwzględnione w ofercie drukarni) a zyskujecie spokój i pewność iż praca zostanie właściwie wydrukowana.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz