poniedziałek, 26 kwietnia 2010

Kalendarze

Dziś słowo o kalendarzach. Pomimo tego iż coraz więcej ludzi używa ich w formie elektronicznej, nadal są dość popularnym nośnikiem reklamy. Choć obserwuje się spadek popularności kalendarzy osobistych na rzecz ogólnych.

Przy produkcji kalendarza reklamowego mamy dwie drogi do wyboru: pierwsza, zdecydowanie bardziej efektowna i przyciągająca wzrok klientów, to opracowanie i zaprojektowanie całkowicie własnego kalendarium (spisu dni roku wraz z informacjami), druga to skorzystanie z gotowego kalendarium.

Każda z tych metod ma swoje wady i zalety, które postaram się przedstawić. Po pierwsze jedną z zaledwie 2 wad opracowania własnego kalendarium jest zdecydowanie wyższy koszt wydania tak przygotowanego kalendarza, drugą zupełnie nie istotną przy dobrym planowaniu jest stosunkowo długi czas potrzebny na przygotowanie projektowe takiego kalendarza. Nie mniej jednak kalendarz taki ma wiele zalet z punktu widzenia reklamowego (zakładając iż zostanie dobrze zaprojektowany - i takie założenie przyjmiemy w dalszych rozważaniach). Po pierwsze staje się bardzo indywidualny (co w reklamie jest nie do przecenienia), po drugie daje to możliwość oznaczenia w kalendarium dni istotnych z punku widzenia promocji firmy (np. dni w których firma będzie czynna/nieczynna, planowanych wydarzeń promocyjnych itp.), graficznie daje praktycznie nieograniczone możliwości kreacyjne, i ostatecznie cały kalendarz staje się nośnikiem reklamy, nie zależnie od tego którą jedo stronę otworzymy.

Drugą metodą, jest skorzystanie z gotowego kalendarium i tylko jego personalizacja (rozumiana w tym wypadku jako dostosowanie, możliwych do dostosowania elementów kalendarza do potrzeb planowanej promocji) . Tam metoda ma niestety więcej wad niż zalet. Jedak bardzo istotną i nie do pominięcia zaletą jest zdecydowanie niższy koszt wydania takiego kalendarza. Poza tym jest to jedyna możliwa metoda w wypadku gdy czasu jest nie wiele. Na tym koniec zalet. Wady to głównie konieczność dostosowania się do dostępnych formatów, oraz umieszczenia informacji o promowanym podmiocie tylko w niektórych miejscach co często powoduje iż informacje promocyjne nie są widoczne w każdej możliwej konfiguracji kalendarza. Poza tym takie kalendarze zaczynają się stawać na tyle ujednolicone iż bardzo ciężko wyróżnić taki kalendarz z tłumu innych.

Poza przedstawionym wyżej podziałem, odnoszącym się ogólnie do wszystkich kalendarzy, mamy wiele rodzajów kalendarzy: ścienna płaskie jedno i 12 stronicowa, ścienne trójdzielne, wszelkiego rodzaju kalendarze biurkowe, oraz całą gamę kalendarzy osobistych. Obecnie kalendarze osobiste wychodzą z użycia. Po pierwsze w stosunku do pozostałych koszt ich wydania jest stosunkowo największy, po drugie coraz mniej osób ich używa. Nie mniej stanowią dzisiaj bardzo ekskluzywny element promocyjny i jeśli zależy nam na podkreśleniu prestiżu naszej firmy można zastanowić się nad ich wydaniem. Jednak dziś najlepiej sprawdzają się 2 rodzaje kalendarzy: ścienna i kalendaże wykonywane jako podkładka pliku kartek na biurko.

Z kalendarzy ściennych możemy polecić dwa rodzaje: kalendarze trójdzielne wydawane najczęściej na bazie gotowego kalendarium - teoretycznie troszkę gorsze jeśli chodzi o nośność przekazu nie mniej ze chętnie używane przez ich odbiorców jako bardzo praktycznie. Drugi równie dobrym pomysłem jest kalendarz ścienny płaski (1 lub 12 stronicowy w zależności od tego czy chcemy być postrzegani mniej lub bardziej prestiżowo). W takim wypadku zalecamy opracowanie własnego kalendarium, a podstawą takiego kalendarza jest ładna indywidualna grafika która powinna zachęcić jego odbiorcę do korzystania z takiego kalendarza.

Ze względu na dużą praktyczność zalecamy też wydawanie kalendarzy w formie podkładek do pisania na biurko - w takim wypadku Wasza reklama będzie zawsze na biurku używającej go osoby co z punktu widzenia promocyjnego jest nie do przecenienia.

Ostatnią rzeczą w tym temacie są terminy. Pewnie zastanawiacie się dla czego o kalendarzach piszę o tej porze? Dlatego iż to najwyższy czas aby zacząć myśleć o kalendarzach na przyszły rok! Praktycznie we wrześniu, najpóźniej w październiku powinniśmy już dysponować do rozdawania kalendarzem na następny rok. Proces dobrego przygotowania kalendarza jest dość długi i wynosi około miesiąca a nawet dwóch przy bardziej skomplikowanych projektach, więc praktycznie aby mieć właściwy margines bezpieczeństwa czasowego powinniśmy się zająć zleceniem przygotowania i druku kalendarza na przełomie czerwca i lipca. Jednak przed zleceniem tego trzeba dobrze przemyśleć promocję na przyszły rok, przygotować wstępnie pewne rzeczy (n.p. jeśli chcemy oznaczyć je w kalendarium) dlatego sądzę iż ten 2 miesięczny okres wyprzedzania pozwoli Państwu na przygotowanie tego w sposób spokojny, w miarę bezstresowy a co najważniejsze bez zbędnej presji czasowej - co stanowczo poprawi jakość Waszej promocji w przyszłym roku.

W razie konieczność i zainteresowania z Waszej strony, nasza firma może dla państwa zarówno opracować odpowiednie projekty kalendarzy, jak i zająć się drukiem potrzebnych kalendarzy. Zapraszamy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz