poniedziałek, 19 kwietnia 2010

Logo

Dzisiaj zajmiemy się sprawą logotypu. Wiem że dotyczy to głównie nowych firm, ale być może niektóre już istniejące powinny rozważyć jego zmianę.

Ogólnie nie zalecamy zmiany logotypu, gdyż zawsze wiąże się to z sporymi kosztami. Czasem tych kosztów wprost nie widać, gdyż zmiana ta jest zmianą wizerunkową, czyli zmianą tego jak postrzegają firmę klienci. Tu właśnie kryje się pułapka - koszty w tym wypadku to nie tylko sam koszt nowych materiałów reklamowo promocyjnych, ale także koszt wszystkich działań związanych z poinformowaniem klientów o nowym wizerunku i przekonaniu ich do niego, a także czego nie da sie uniknąć ani dokładnie zmierzyć - utrata części potencjalnych klientów którzy się o naszej zmianie nie dowiedzą. Nie mniej w przypadku kiedy obecny logotyp bardzo nam nie odpowiada warto rozważyć jego zmianę, tyle że musi być to wyjątkowo przemyślana decyzja.

Miało nie być fachowo a wiem iż niektórych dopytują się co to logo (ewentualnie: logotyp - nazwa tożsama z logo). Jest to jednoznaczna grafika (o dokładniej mogą to być pewne jej cechy n.p. sam kształt a już nie kolor) powiązana z daną firmą lub produktem. Niejako jest to "twarz" firmy czy produktu. Dlatego też dobre logo musi spełniać kilka podstawowych warunków: musi oddawać "ducha" tego co prezentuje, powodować u osoby go oglądającej właściwe skojarzenia oraz być unikalne.

Proszę pamiętać iż logotyp tworzy się niejako "dla klientów" a nie dla "siebie". Oczywiście jest ono własnością firmy, nie mniej przy jego tworzeniu nie można ani na chwilę zapomnieć, że to nie my będziemy je oglądać i nie nas ma przyciągać, ale naszych obecnych i przyszłych klientów. Dobrze zrobione logo, aby spełniało wyżej przedstawione założenia, a także co nie mniej ważne nie nastręczało nam w przyszłości kłopotów (są logotypy które w produkcji reklamy są tańsze - czyli koszt ich wykonania, druku itp jest niższy, i odwrotnie droższe które powodują konieczność stosowania droższych technik), powinno spełniać następujące warunki:
  • Czytelne i unikalne (co znaczy że ktoś kto je zobaczy musi jak najłatwiej skojarzyć je z firmą, a także nie powinno ono nastręczać problemów z odróżnieniem je od logotypów innych firm)
  • Ładne (tu jest duża pułapka - ładne w tym wypadku oznacza to że musi podobać się większości naszych klientów - nam może w ogóle się nie podobać! - a to często popełniany błąd)
  • Klimatyczne (co oznacza iż musi oddawać styl który produktu lub firmy, n.p. firma sprzedająca antyki powinna mieć logo w starym stylu n.p. stylizowany mebel, a firma zajmująca się nowoczesnymi technologiami logo w stylu nowoczesnym, prostym)
  • Łatwe do zapamiętania (czyli jak najbardziej proste. Częstym błędem jest umieszczenie w logotypie nazwy firmy lub całych sloganów - takie działanie ma sens tylko w uzasadnionych przypadkach, a zauważam iż jest stosowane nagminnie i to bez powodów)
  • Proste (to oznacza iż tu trzeba znaleźć balans pomiędzy wyżej wspomnianymi zasadami a prostotą jego wykonania. Ogólnie im prostsze, im mniej ma elementów, tym później będziemy mniej płacili za wykonanie wszelkich elementów reklamy - naprawdę czasem najlepsze jest kilka jednokolorowych kresek! choć trzeba uważać bo nie zawsze)
Skoro już powiedzieliśmy co należy zrobić aby otrzymać dobry logotyp, to teraz kilka wskazówek technicznych, gdyż praktyka pokazuje że firmy nie zwracają na nie w ogóle uwagi a potem gdy przychodzą z prośbą o wykonanie reklamy rodzi się problem i niepotrzebnie rosną koszty.

Jeśli już zobaczymy i zatwierdzimy wygląd loga firmowego (i nie ważne czy robimy je sami czy zleciliśmy to komuś - w wypadku zlecania warto zastrzec na samym początku aspekty techniczne) trzeba zadbać o to aby logo było technicznie dobrze przygotowane. Po pierwsze w dzisiejszych czasach musimy je mieć w wersji elektronicznej - bo praktycznie tylko takiej wersji używają wykonawcy reklamy. Po drugie musimy zadbać o to aby mieć je zarówno w formacie rastrowym jak i wektorowym (format rastrowy, inaczej bitmapa - jest to zapis koloru każdego punktu obrazu tak jak byśmy nałożyli siatkę na obrazek i zapisali każdą jej kratkę - jest bardzo przydatny przy wykonywaniu wydruków, tworzeniu stron internetowych itp, - format wektorowy - zapisuje obraz w postać matematycznej, jako funkcje krzywych i informacje o wypełnieniu ich kolorem - format tej jako jedyny nadaje się do wykonania wszelkich form logotypu jak kasetony litery blokowe, czy nawet wycięcia go z folii). Dla ułatwienia podam tu listę formatów w których powinniście Państwo posiadać logo: (formaty rastrowe: TIFF nieskompresowany wysokiej rozdzielczości (min. 600 dpi) CMYK /*.tiff/, JPEG średniej rozdzielczości (ok. 300 dpi) RGB /*.jpg/, PNG niskiej rozdzielczości (72 dpi) RGB z kanałem alfa (czyli informacją o przeźroczystości) /*.png/, Adobe PhotoShop z rozłożeniem logotypu na warstwach /*.psd/; formaty wektorowe: Encapsueled Postscript interpretowany /*.eps/, SVG /*.svg/, CorelDraw (obecnie najlepiej w wersji 9.0) /*.cdr/, Adobe Illustrator /*.ai/, a także dodatkowo Ikona /*.ico/ która wymaga specjalnego podejścia do grafiki (rozmiar 32x32px) oraz dla łatwego podglądu i prezentacji Portable Document Format /*.pdf). Mając logotypy w tych formatach (zakładając iż w każdym z nich logotyp jest właściwie opracowany - należy w szczególności uważać na formaty wektorowe - często stosowaną przez nieuczciwych wykonawców techniką jest umieszczenie w pliku wektorowym bitmapy - wtedy praktycznie poza zmianą nazwy pliku niczego to nie zmienia! w praktyce przy wykonaniu nadal mamy problem z bitmapą i dodatkowe koszty) warto zadbać o właściwe zabezpieczenie nośnika danych z logotypem. Jest to bardzo ważna, gdyż często spotykam się z sytuacjami gdzie logotyp owszem i jest ale na wizytówkach czy na ścianie firmy a elektroniczna jego wersja gdzieś się zagubiła i praktycznie trzeba ponosić koszty jego odtworzenia.

Warto także zadbać o stworzeni (i co najważniejsze przestrzegania ich przez samych siebie!) tak zwanych "zasad stosowania logotypu". Jest to zbiór ścisłych wytycznych które określają warunki w jakich powinno być umieszczane logo na różnych materiałach (n.p. zawsze w prawym górnym rogu, na inne elementy mogą się znaleźć nie bliżej nić 5mm od krawędzi logotypu, logo zawsze musi być na białym tle. Zasad może być wiele ale nie wszystkie muszą dla danego loga wystąpić, oraz można stworzyć kilka ich alternatywnych wersji, przy czym kilka to znacz 2,3 maksimum 5). Jest to o tyle ważne iż po pierwsze jest dodatkowym elementem ułatwiającym klientowi powiązanie loga z firmą, po drugie projektantom reklam i materiałów promocyjnych daje jasne wskazówki jak umieścić logo co prowadzi do szybszego i efektywniej wykonanego projektu.

Ogólnie obiektywnie nie zalecam tworzenia logotypu w własnym zakresie. To zadanie lepiej powierzyć specjalistom. Wiem że chęć oszczędności jest duża - jednak pułapek przy tworzeniu loga jest wiele i ktoś bez doświadczenia będzie się po prostu uczył na Waszych błędach i Wasze koszty będą rosły. W dłuższej perspektywie lepszym i bardziej opłacalnym jest powierzenie loga dobrym profesjonalistom (i zdanie się na ich wskazówki choć czasem mogą nam się nie spodobać - zapytajmy wtedy o ich uzasadnienie - jeśli uzasadnią Wam je logicznie - przyjmijcie - jeśli nie odrzućcie), a na pewno zwróci się to wam później w postaci większej ilości klientów rozpoznających Was a także często i w postaci niższych kosztów tworzenia reklamy.

Jeśli byli by Państwo zainteresowani, nasza firma także zajmuje się tworzeniem logotypu specjalnie dostosowanych do Waszych potrzeb. Z naszej strony możecie liczyć na pełen profesjonalizm i rozsądne ceny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz