czwartek, 8 września 2011

Edukacja klienta

Zdarza się i tak iż pomimo tradycyjnych wysiłków reklamowych sprzedaż danego produktu lub usługi nadal spada. Przyczyn może być wiele, ale po wykluczeniu błędów w stosowanej reklamie należy przyjrzeć się koniecznie postrzeganiu danego segmentu produktów lub usług przez klientów ogólnie a nie tylko przez pryzmat swojego produktu.

Zdarza się bowiem iż spadek sprzedaży spowodowany jest ogólnym zmniejszeniem zainteresowania danym rodzajem produktów przez klientów. Np. klienci nie tyle przestają kupować dajmy na to nasze rowery, ale ogólnie rowery przestają być coraz rzadziej kupowane. W takim wypadku, jeśli zależy nam na utrzymaniu sprzedaży mamy dwa wyjścia: albo zaczynamy szukać nowej niszy rynkowej, nowego rodzaju produktu który możemy zaoferować klientom (wracając do naszego przykładu n.p. hulajnogi), co ma oczywiście wiele zalet ale nie jest tematem niniejszego opracowania. Możemy też zacząć edukować klientów, porzucając promocję własnego produktu, a uświadamiając klientom jak ważny jest dany rodzaj produktów (np. dla naszych przykładowych rowerów: jak zdrowym i ekologicznym środkiem transportu jest rower).

Dla najważniejsze aspekty edukacji reklamowej klientów to kolejno:

Zaprzestanie! promocji własnego produktu. To znaczy w sensie iż w kampanii edukacyjnej nie może być elementów promujących naszą firmę lub produkt, co nie znaczy iż równocześnie nie można prowadzić innej kampanii promocyjnej własnego produktu. Jest to o tyle istotne iż w takiej edukacji uświadamiamy klientowi potrzebę danego rodzaju produktów, a nie namawiamy do zakupu konkretnego produktu, a taka reklama jest o wiele łatwiej przyjmowana przez ludzi.

Drugim aspektem jest konieczność znalezienia potencjalnych zalet i korzyści płynących z danego rodzaju produktów (n.p. rowerów) dla klientów. I niestety muszą być to zalety obiektywne, łatwo dostrzegalne. Może też być to kampania nastawiona na obalenie jakichś powszechnie znanych, niekorzystnych stereotypów.

W takiej kampanii liczą się przede wszystkim głosy i opinie osób niezależnych, a równocześnie cieszących się ogólnym autorytetem. (n.p. wracając do naszych rowerów: może to być głos sportowca, lekarza itp to dobry pomysł ale to nie wystarczy, tu najważniejszy może okazać się głos znanej postaci: biznesmena, plityka, naukowca który podkreśli iż w codziennym użyciu rower jest świetnym środkiem transportu). Sęk w tym iż aby ludzie uznali taki autorytet, dana osoba naprawdę musi korzystać z danego produktu, gdyż inaczej szybko i niespodziewanie nieprawda wychodzi na jaw.

Wadą i zagrożeniem takiej kampanii jest to iż promujemy ogólnie dany rodzaj produktów a nie swój produkt, i jeśli już edukacja się nam uda to może okazać się iż klienci zakupili konkretne produkty u konkurencji. Aby temu zapobiec, trzeba wyczuć odpowiedni moment i w nim zacząć kampanię promocyjną już konkretnego swojego produktu.

Drugą sprawą jest to iż koszty takiej promocji ponosimy sami, a równocześnie "robimy dobrze" konkurencji. Jednak temu można łatwo zaradzić. Gdyż w takim wypadku sprzedaż spada nie tylko w naszej firmie, ale w całej branży. W związku z powyższym łatwo połączyć siły z konkurentami i koszty kampanii edukacyjnej pokryć wspólnie, co nie jest odosobnionym przypadkiem na rynku.

Firma LucaS web studio prowadzi kampanie edukacyjne dla małych i średnich firm które borykają się z opisanymi problemami.

1 komentarz:

  1. Bardzo dobry artykuł. Należy edukować klientów, gdyż to leży w naszym interesie.

    OdpowiedzUsuń