czwartek, 1 września 2011

Dbamy o reklamę

Wydawało by się iż nikomu nie trzeba tłumaczyć jak ważna jest dbałość o reklamę. Niestety obserwując różne reklamy w otaczającej nas przestrzeni dostrzegamy iż ludzie odpowiedzialni w firmach za reklamę zdają się nie dostrzegać podstawowego faktu iż: zła, brzydka, niezadbana reklama jest po prostu Anty-reklamą. Już lepiej aby reklamy nie było niż jeśli źle świadczy ona o firmie. Nie wiemy skąd się bierze takie podejście w ludziach prowadzących firmy - bo w większości dotyczy ten problem małych firm - ale postaramy się podpowiedzieć Wam jak zadbać o własną reklamę.

W pierwszym założeniu, które czynimy na potrzeby niniejszego wpisu, zakładamy iż jeśli chodzi o sam projekt i wykonanie reklamy - zostało ona zadbane i wykonane porządnie, o czym już pisaliśmy, więc nie będziemy się powtarzać. Tu skupimy się jedynie na dalszym jej istnieniu, na eksploatacji czyli wszystkim ty o co powinno się dbać po wykonaniu reklamy.

Na pierwszy ognień powinien pójść wewnętrzny wizerunek placówek firmy. Często wykonana ładna aranżacja, dobre oznakowanie kierunkowe pozostaje niezadbane i zamiast przyciągać estetyką - straszy brudem!. Tu recepta jest prosta - czyścimy, czyścimy i jeszcze raz czyściemy. Wszystkie wewnętrzne elementy reklamowo informacyjne powinny być przynajmniej raz na miesiąc umyte, a te z którymi klient ma bezpośrednią styczność kilnet czyli ogólnie to co jest od podłogi do wyokości wzroku przynajmniej raz na tydzień. Oczywiście należy też równocześnie dlbać o ogólny ład i porządek całej placówki. Jenak to nie wszystko. Czyszcząc elementy reklamowe jak i informacyjne należy równocześnie dokonać ich przeglądu pod względem całości, sprawności. Nie ma nic gorszego niż w połowie nie świecąca reklama lub ułamana albo opadnięta tabliczka. A jeśli już stwierdzimy jakiekolwiek problemy natychmiast je naprawiamy. Te które jesteśmy w stanie sami naprawić nie bójmy się wykonać od razu. W innych przypadkach niestety trzeba wezwać fachowców od reklamy. Pamiętajmy iż ułamana, odrewana reklama musi być przywrócona do stanu oryginalnego. Bardzo źle wygląda estetyczna tabliczka montowana w sposób nie pozostawiający śladów na froncie, tkórą ktoś "naprawił" przybijając gwoździem a i takie przypadki widzieliśmy.

No dobrze idźmy dalej - wnętrze zadbane, ale z zewnątrz też trzeba dbać o placówki. Tu także porządek porządek i jeszcze raz porządek. Ale też tablice, witryny wystawy. Wszystkie elementy reklamowe dostępne dla człowkieka powinny być czyszczone przynajmniej raz na tydzień, a te montowane wysoko, o utrudnionym dostępnie przynajmniej raz na miesiąc. Ponad to tak samo wszelkie awarie należy usuwać praktycznie natychmiastowo. Czyli praktycznie tak samo jak we wnętrzu, ale z reklamą na zewnątrz wiążą się jeszcze dwa dodatkowe aspekty. Pamiętajmy iż żywotność reklam nie jest wieczna. Co prawda zależy od jakości materiałów, jednak często (poza szczególnymi przypadkami) barwniki używane w reklamie na skutek działania słońca zaczynają tracić kolor po roku (w skrajnie trudnych warunkach) do około 5 lat (przy bardzo dobrej jakości wykonania i niestety cenie). Zazwyczaj kolory zaczynają bleknąć po około 2 do 3 latach i jest no "standard". Po tym czasie trzeba zainwestować w nową reklamę lub zdemontować istniejącą, gdzyż bardziej odstrasza niż przyciąga. Dodatkowo na zewnątrz mogą pojawić się kasetony świetlne. Tu także dochodzi dodatkowa czynność eksploatacyjne - raz na rok, najdalej 2 lata (w zależności od czystości środowiska) należy wyspecjalizowanej firmie zlecić rozebranie kasetonu i wyczyszczenie go od środka!

Idąc dalej firmy często wystawiają reklamy poza swoimi placówkami - w postaci tablic, plakatów banerów, bądź to własnych bądź wynajętych. Tu praktyka jest prosta, raz na miesiąc sprawdzić każde miejsce ekspozycji (nie trzeba wszystkich na raz, ale każe około raz w miesiącu powinno być sprawdzone). W razie wyblaknięcia, odpadnięcia połamania należy natychmiastowo podjąć działania mające na celu usunięcie bądź wymianę lub naprawę uszkodzonej reklamy. Takie tablice też należy okresowo czyścić - choć tu wystarczy dokonać tego raz na pół roku. Przy czym uwaga, w przypadku miejsc szczególnie narażonych na wandalizm miejsca takie należy sprawdzać odpowiednio częściej. Warto w takim przypadku także rozważyć ubezpieczenie reklamy.

Inna kwestia to wszelkiego rodzaju materiały typu POS, jak miejsca dystrybucji ulotek, kioski informacyjne itp. Takie miejsca należy sprawdzać codziennie, a w miarę możliwości nawet częściej. Głownie pod względem panującego w nich porządku, ułożenia ekspozycji (ulotek bądź innych materiałów) które kliencie często "rozsypują". Estetyka takiego miejsca jest wyjątkowo ważna.

Kolejnym elementem reklamy o który należy dbać i o którym nie wolno zapominać jest strona internetowe. Ale kwestii dbałości o stronę poświęciliśmy tu już cały jeden wpis więc nie będziemy się powtarzać, tylko odsyłamy w tej kwestii do archiwum naszego bloga.

Ostatnim ważnym elementem na który pragniemy zwrócić uwagę to kwestia aktualności reklamy. Powinno się prowadzić ewidencję reklam i na bieżąco usuwać stare i nieaktualne reklamy. Nie ma nic gorszego od niespójności przekazu. Taki błąd może kosztować utratę skuteczności całych podejmowanych wysiłków. Najprostszy przykład - firma reklamująca się pięknymi nowymi niebieskimi banerami, jedziemy patrzymy a na przeciw nowego baneru stara różowa reklama tej samej firmy. Do takich sytuacji nie wolno dopuszczać! Zaraz po zakończeniu kamapanii, a najpóźniej przed rozpoczęciem następnej, należy upewnić się iż stare, nie spójne z obecną kampanią materiały zostały usunięte.

Powiedzmy że jak na początek to wystarczy. Są to najczęstsze błędy, których LucaS web studio pomaga unikać swoim klientom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz