środa, 14 kwietnia 2010

Dział Marketingu

Zauważam, że bolączką większości klientów sektora MSP jest brak działu marketingu. Po rozmowach z wieloma moimi klientami dochodzę do wniosku iż jego brak jest całkowicie uzasadniony. Przedsiębiorstwa tej skali często nie generują przychodów które pozwalały by utrzymać taki dział lub po prostu są zbyt małe aby był on potrzebny.
Niestety owocuje to brakiem skoordynowanych działań promocyjnych, a także problemami w realizacji projektów promocyjnych. Pierwsze wynika z tego iż często promocją zajmują się różni ludzie w firmie, w ogóle z sobą nie współpracując a co najważniejsze nie mając żadnego planu działania. Drugie zaś wynika ze specyfiki rynku reklamy. Znajdują się na nim wykonawcy dla poszczególnych elementów promocji z usług których korzystają MSP nie jako "po omacku", a z drugiej strony wielkie agencje nazwijmy to na nasze potrzeby "typu all in one" na usługi których MSP nie stać.
Moje, i mojego zespołu, wieloletnie doświadczenie wskazuje na to iż są dwa skuteczne sposoby radzenia sobie z tym problemem - nie ukrywajmy każdy z nich pociąga za sobą pewne koszty, ale nie są one wielkie i u większości moich klientów całkiem dobrze się sprawdzają.

Sposób pierwszy:
Od razu na wstępie zaznaczę iż jest to metoda dla "zdyscyplinowanych" firm. Polega ona na wyznaczeniu jednego ze swoich pracowników, do którego zostanie oddelegowana cała kwestia promocji firmy. Oczywiście pracownik musi lubić taką pracę i chcieć się nią zająć - tylko wtedy będzie miało to pozytywny efekt. Poza tym trzeba bezwzględnie przestrzegać zasady, aby wszystkie działania promocyjne były prowadzone przez tego pracownika, nawet jeśli szef ma jakiś pomysł powinien go skonsultować (na zasadach partnerskich!) z takim pracownikiem i ostatecznie realizację pomysłu powierzyć temu pracownikowi.
Koszty, owszem są. Pierwszym i podstawowym jest konieczność wydzielenia z obowiązków tego pracownika pewnego czasu (jakiego to już zależy od intensywności działań promocyjnych) w którym będzie mógł się on zająć promocją firmy, Drugim jest jakaś dodatkowa gratyfikacja dla niego która zmotywuje go do pozytywnego działania. Pomijam tu koszty poszczególnych działań promocyjnych gdyż firmy i tak je ponoszą.
Co firma zyskuje takim zachowaniem? Po pierwsze ujednolica wizerunek swojej firmy, co nie jest bez znaczenia z punktu widzenia reklamy i potencjalnych klientów. Po drugie niejednokrotnie zmniejsza koszty działań promocyjnych. Zmniejszenie to odbywa się na 2 płaszczyznach. Pracownik stale zajmujący się reklamą z czasem zaczyna lepiej orientować się na rynku wykonawców tym samym trafniej ich dobierając co zmniejsza ryzyko niewłaściwego wykonania reklamy czy danej promocji a tym samym niepotrzebnego wydania pieniędzy. Po drugie - mając stałe kontakty z wykonawcami pracownik orientuje się w ich promocjach i może skoordynować działania promocyjne firmy z nimi a także uzyskiwać pewne rabaty przy stałej współpracy.

Sposób drugi:
Polega na znalezieniu i rozpoczęciu stałej współpracy z agencją reklamową która zajmie się wszystkim, a tym samy nie jako pozbycie się własnej pracy nad promocją. Wadą takiego rozwiązania jest fakt iż aby taka współpraca była możliwa trzeba wzajemnego zaufania - a te można wyrobić tylko wzajemnie współpracując oraz fakt iż dość trudno znaleźć taką agencję reklamową.
W takim wypadku to agencja inicjuje i dobiera wszelkie potrzebne rodzaje promocji jedynie konsultując je (i ich koszty) z odpowiednią osobą w firmie, oraz dalej zajmuje się pełną ich realizacją.
Kosztem takiego działania jest zgodna na czasami nieco wyższe ceny w agencji - jednak praktyka pokazuje iż często pewne rzeczy uzyskuje się w takich agencjach taniej. Od klientów wiadomi mi iż ich koszty promocji nie podniosły się a zyskały na ujednoliceniu wizerunku, skoordynowaniu działań i pozbyciu się problemu konieczności promocji w własnym zakresie.

Nie będę taż ukrywał iż bloga tego tworzę po to aby pomóc małym i średnim firmom - do których także ja się zaliczam. Dlatego wybaczcie ale poza kwestią merytoryczną znajdą się tu małe odniesienia reklamowe do mojej firmy. Tak jak w wypadku tego wpisu - chciałbym zachęcić do współpracy z moją firmą która wszystkimi swoimi możliwościami stara się wpisać w drugi z przedstawionych tu sposobów działania - zawsze kładąc nacisk na uczciwą współpracę ze swoimi klientami. O działaniach prowadzonych przez moja firmę i samej firmie mogą Państwo poczytać na stronach LucaS web studio.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz