poniedziałek, 14 czerwca 2010

Dane kontaktowe

Dzisiejszy temat wydaje się być banalnie prostym. Po prostu podajemy nasze dane kontaktowe i wydawało by się że to załatwia całą sprawę. Niestety tak nie jest.

Dwa czynniki wpływają na to jakie dane i kiedy powinniśmy podać. Pierwszym z nich jest nasza dostępność. Powinno się ją przemyśleć i podawać tylko te dane pod którymi rzeczywiście jest się dostępnym. Dla przykładu nie będzie sklep z jarzynami podający swój numer telefonu. Niestety ekspedientka w sklepie często jest zajęta i nie ma jak odebrać telefonu - efekt: ktoś kto chce się dowiedzieć czy mamy na stanie marchewkę i w jakiej cenie nie ma szans się dodzwonić i zniechęca się do dokonania zakupu w naszym sklepie. Był to przykład ewidentnie źle dobranych danych kontaktowych które nie tylko zaciemniają przekaz ale jeszcze potrafią zniechęcić klienta. W wypadku takiego sklepu najlepszym wyjściem było by podanie tylko jego adresu. Przykładów można by mnożyć. Chodzi o to by przygotowując dane do podania w przekazie reklamowych przemyśleć je i podać te pod którymi naprawdę ktoś zareaguje na kontakt ze strony klienta.

No tak pierwszy wyznacznik niestety był prostszy - wystarczyło tylko pomyśleć. Z drugim jest nieco gorzej. Załóżmy że reklamujemy się w różny sposób. Dla przykładu niech to będą banery na mieście, ulotki i strona internetowa. Tym sposobem ciągle płacimy za wszystkie 3 formy reklamy i na dobrą sprawę nie znamy ich skuteczności. Niestety najczęstszym przypadkiem jest taki w którym przynajmniej jedna z form reklamy jest wyjątkowo skuteczna a inna prawie wcale. Przydało by się więc zrezygnować z formy która nie przynosi korzyści a zintensyfikować działania dla tej formy która przynosi nam klientów. Ale żeby można to zrobić trzeba wiedzieć która forma jest skuteczna i w jakim zakresie. Podają dla każdej formy te same dane kontaktowe możemy co najwyżej zapytać każdego klienta jak do nas trafił. Takie rozwiązanie nie sprawdza się w małych i średnich firmach które nie mają tak dużej liczmy klientów aby dane statystyczne były reprezentatywne (niestety nie każdy klient powie nam jak do nas trafił, a i w zapisie tych informacji zdarzają się błędy) Tu z pomocą przychodzą nam dane kontaktowe. Dla przykładu użyjemy numeru tel, ale może to być też e-mail lub dowolna inna forma. Podając na każdej formie reklamy inne dane kontaktowe, w naszym wypadku numery telefonów - będzie nam łatwo, bez pytania ocenić skąd do nas dotarli wszyscy (no prawie wszyscy) klienci - i zebrane dane na pewno powiedzą nam co dalej z naszymi formami promocji. Tak telefony - każdy powie że drogie. Nie przejmujcie się! jest coś takiego jak telefonia VOIP. Dzięki niej możecie mieć wiele numerów telefonów po bardzo niskich kosztach. Dajmy na to że utrzymanie baneru w mieście kosztuje Was 200 zł a telefon VOIP (o ile nie będziecie z niego dzwonić) to wydatek około 5 zł miesięcznie. Czyli koszt niewielki (w wypadku adresu mail praktycznie zerowy). Telefon VOIP ma jeszcze jedną zaletę dla takich działań - operatorzy udostępniają listę połączeń przychodzących - więc nie trzeba nawet prowadzić zapisków, wystarczy ją raz na miesiąc przejrzeć. Od razu będziemy wiedzieć czy n.p. zrezygnować z ulotek i powiesić drugi baner, a może zrezygnować z baneru i zająć się lepszym pozycjonowaniem strony.

Nasza firma świadczy usługi pomocy w zbieraniu takich danych i ich analizie. Wygląda to tak że dla Wasz zakładamy odpowiednie maile bądź n.r. telefonów, następnie zbieramy z nich dane, dokonujemy analizy i przedstawiamy Wam wyniki wraz z sugestiami tego co należało by dalej robić. Zapraszamy do współpracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz